Wikipedia's Bias Against #GamerGate Revisited

GamerGate

Det är lätt att glömma att under de första dagarna av #GamerGate när människor fortfarande var oroliga för hur medierna skildrade konsumentupproret mot mediakorruption, att Wikipedia spelade en stor roll i uppfattningen av händelsen. Många som letade efter information om den skulle landa på Wikipedia-sidan bara för att upptäcka att det var fullt av felinformation och falskheter som har vidmakts fram till denna dag.

BreitbartTD Adler gjorde en detaljerad uppdelning av just där Wikipedia gick fel, varför den fortsätter att vara på fel väg och hur det har påverkat synligheten för vissa rörelser och händelser i historien genom en förvrängd, agendadriven lins. Det finns en mycket längre uppdelning av de onda handlingarna i Wikipedia som beskrivs i a Mellanstycke, som täcker kontroversen kring Wikipedia och #GamerGate mer i detalj. Det var nyligen en del av a presskit skickas ut för att markera och påminna människor om hur korrupt Wikipedia är när det gäller vissa ämnen.

Icke desto mindre berättar redaktionerna om hur den första Wikipedia-sidan, kort efter att #GamerGate startade, blev en slagmark, vilket ledde till att skiljedomskommittén så småningom steg i januari, 2015 för att sanktionera vissa redaktörer och låsa sidan så att inte bara någon kunde redigera den.

Saker fortsatte att bli värre när medierna höll på med en felaktig information och falska nyheter kring händelsen, som förstärktes av Wikipedia och deras korrupta redaktörer. I princip, som förklarats i Breitbart-stycket, kunde bara "pålitliga källor" citeras för #GamerGate-stycket. Så vad var en "pålitlig källa"? Tja, det betydde inga bloggar, inga högresidor, inga primära källor (såvida det inte var från Anita Sarkeesian, Zoe Quinn eller Brianna Wu) och inga vanliga spelwebbplatser om de inte var Polygon, Kotaku, IGN eller någon annan vänster -webbplats som anslöt sig till trakasseriernas berättelse som medierna trappade upp.

Fakta är fördömda.

I dag noterar ingen av citaten på Wikipedia-sidan för #GamerGate några bevis för organiserad trakasserier, och det beror på att det inte fanns något. EN refereegranskad rapport från WAM! misslyckades med att visa bevis på organiserad trakasserier, och FBI-rapporten som hade en utredningsperiod på nio månader kunde inte visa upp några bevis på en trakasseringskampanj heller, men detta var berättelsen som medlet dag och dag ut.

Breitbart-stycket täcker också krångel och förvirring kring administrationens politik som påverkade redaktörerna.

Artikeln beskriver några av de tunga flyttarna och skakarna som hjälpte till att skydda de korrupta redaktörerna som övervakade #GamerGate-artikeln, liksom de betalda grupper som lyckades engagera sig för att störa någon form av faktisk presentation av Wikipedia-posten. Det finns en länk till en artikel från Huffington Post om Ed Sussman, som betalades av NBC och Axios, och hade band till att arbeta för VD för Intel, Reddit och CNN-bidragsgivaren Hilary Rosen. De Breitbart biten påpekar mer direkt hur gruppen Sussman förknippades med betalades för att ändra Wikipedia-poster, tillsammans med företaget Beutler Ink, som drivs av William Beutler, som också var Wikipedia-redaktör. Ja, flera redaktörer betalades för att ändra Wikipedia-poster som visade sig vara värdefulla för vissa intressegrupper.

Det borde inte bli någon överraskning med tanke på att en av de mer framträdande anti- # GamerGate-redaktörerna på Wikipedia, Ryulong, också konstaterades ha fått pengar från människor som hade en agenda mot #GamerGate, och till och med ändrade poster på Wikipedia-sidan på begäran av medlemmar från Crash Override Network, Zoe Quinns organisation.

En av de mer chockerande (eller kanske inte) avslöjningarna av det senaste Breitbart-stycket var att en av Wikipedia-administratörerna tydligen fortsatte att bli producent på Falout76, med Adler som skriver ...

”Rad Wardell, en spelutvecklare som är sympatisk mot GamerGate, smutsades av en anti-GamerGate Wikipedia-administratör som senare blev en producent för spelet Fallout 76 av Bethesda Studios. Ett stort försök att fixa Wikipedia's GamerGate-artikel dödades för att inte insistera att GamerGate handlade om trakasserier och redaktörer sopade en artikel som denna författare skrev om den radikala feministgruppen The Fine Young Capitalists, vars alla-kvinnliga speldesigntävling stimulerade skapandet av GamerGate-maskot Vivian James ”.

I stycket finns det en länk till en sida på Wikipedia för en Dan Rosnethal, som går genom onlinehandtaget "Swatjester". Det finns en annan länk till samma “Swatjester” på Linkedin som visar sig vara samma Dan Rosenthal, som nu listar att han arbetar som producent på Bethesda Game Studios på Nedfall 76.

Visa inlägg på imgur.com

Visa inlägg på imgur.com

Detta var också samma "Swatjester" som försökte förtala Brad Wardell från Stardock Entertainment genom att redigera sin Wikipedia-sida.

Så en av de människor som hatar spelare, etik och journalistisk reform arbetar också för ett företag som producerade ett av de mest antikonsumentspel på marknaden. Det borde bokstavligen inte bli någon överraskning för någon.

I vilket fall som helst ger Breitbart-stycket i princip en fågelperspektiv över hur korrupt medieindustrin är, hur korrupt Wikipedia är och hur besmittad och ogiltig spelindustrin har blivit.

Men inget av detta är verkligen nyheter. Vi har alla sett skrifterna på väggen under en tid nu, och det är i princip bara en ytterligare bekräftelse på att detta är en bransch som hatar sina egna kunder. Jag antar att det inte är någon överraskning att fler och fler spel hamnar på Bli vaken, gå broke huvudlista.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.